Superpotraviny mění český trh: ze sezónního trendu se stává stabilní růstová
kategorie
4. listopadu 2025

Superpotraviny mění český trh: ze sezónního trendu se stává stabilní růstová kategorie

Praha, 4.listopadu 2025 – Potraviny s přirozeně vysokým obsahem vitamínů, minerálů a antioxidantů – tzv. superpotraviny již dávno nejsou okrajovým trendem pro pár nadšenců zdravé výživy. Češi stále častěji hledají v jídle přidanou hodnotu a volí potraviny, které kromě chuti nabízejí i zdravotní benefit. Podle dat online supermarketu Rohlik.cz se superpotraviny stávají běžnou součástí nákupních košíků, zejména v zimních měsících, kdy lidé přirozeně posilují imunitu. Jejich stále rostoucí obliba má dopad i na potravinářský trh.

Superpotraviny: z výstřelku k běžné součásti jídelníčku 

Pod pojmem „superpotraviny“ dnes spadá široká škála běžně dostupných surovin – od zázvoru, borůvek, kurkumy a česneku přes citrusy až po med, ořechy, semínka nebo fermentované produkty, jako je kimchi či kefír. Tyto potraviny přirozeně podporují celkovou vitalitu, imunitní systém nebo trávení. Zatímco dříve šlo spíše o doplněk zdravého životního stylu, dnes se z nich stává kategorie s výrazným obchodním potenciálem. 

 „V období podzimu a zimy pravidelně sledujeme výrazný nárůst zájmu o produkty, které lidé užívají pro přirozenou podporu imunity. Například prodeje zázvoru vzrůstají o 200 %, kurkumy o 172 %, pomerančů o 136 %, česneku o 86 % a červeného grepu o 32 %. Tyto nárůsty ukazují, že zákazníci čím dál víc spojují konzumaci potravin s prevencí a péčí o zdraví,“ říká Martin Beháň, General Manager CEE společnosti Rohlik.cz

 Zákazníci podle dat Rohlíku tyto produkty nenakupují impulzivně, ale cíleně nejen v průběhu chřipkové sezóny, ale opakovaně během celého roku. Roste počet opakovaných nákupů superpotravin, ale i i průměrná hodnota košíku u zákazníků, kteří je zařazují do svého jídelníčku. Z pohledu retailu tak superpotraviny představují stabilní a loajální kategorii, která kombinuje sezónní poptávku, zejména v zimě, s dlouhodobým zájmem o zdravější životní styl. 

Nový prostor pro výrobce i obchodníky 

Zájem o superpotraviny ovlivňuje i nabídku na trhu. Obchodníci rozšiřují sortiment o privátní značky a spolupracují s lokálními dodavateli, kteří zaručí čerstvost a kvalitu surovin. Roste i popularita moderních formátů, jako jsou zázvorové nebo kurkumové shoty, instantní nápoje či bylinné čaje s funkčním efektem – tedy čajové směsi obohacené o funkční složky minerálů a vitamínů zaměřené na konkrétní účinek, například podporu imunity nebo trávení. 

 „Z obchodního pohledu jsou superpotraviny ideální kategorií – lidé je vyhledávají cíleně, jelikož rádi zkoušejí nové produkty. Díky tomu můžeme nabídku rychle inovovat a přizpůsobit ji sezónním potřebám,“ dodává Martin Beháň.