Rohlik.cz: Plant-based boom zrychluje. Prodeje rostlinných produktů rostou o 30 % a EU chystá nová pravidla
Rostlinná strava nepředstavuje již okrajový trend, ale stává se standardní součástí jídelníčku mnoha Evropanů. Spotřebitelé stále častěji sahají po alternativách masa i mléka a potravinářský trh na tento zájem reaguje nebývalou rychlostí. Největší český online supermarket Rohlik.cz hlásí, že prodeje rostlinných produktů vzrostly meziročně o 30 %, a zájem zákazníků roste napříč všemi kategoriemi – od rostlinných nápojů a jogurtů až po alternativy masa či hotová jídla.
„Ještě před několika lety jsme vnímali rostlinné produkty jako doplněk sortimentu. Dnes patří mezi nejdynamičtěji rostoucí segmenty. Nakupují je nejen vegani a vegetariáni, ale stále častěji i běžní zákazníci, kteří chtějí do svého jídelníčku přidat více rostlinných bílkovin nebo snižují svou uhlíkovou stopu,“ říká Martin Beháň, General Manager CEE společnosti Rohlík a dodává: „Zákazníci zároveň přesně vědí, co kupují – za poslední tři roky jsme zaznamenali pouze jediný případ, kdy si zákazník omylem koupil rostlinný produkt, který považoval za živočišný.
Evropská unie zpřísňuje pravidla označování rostlinných produktů. Termíny jako „steak“, „řízek“, „burger“, ale i „vaječný žloutek“ nebo „bílek“ by mohly být vyhrazeny výhradně pro produkty živočišného původu. Návrh je zatím pouze prvním krokem – od 14. října začali členské státy a Evropská komise vyjednávat o konečné podobě pravidel.
Rostlinné produkty si najdou cestu i bez legislativy
Zkušenosti e-shopů jako Rohlik.cz ukazují, že změny v názvosloví mají na zákaznické chování minimální dopad a zákazníci vyhledávají produkty stále pod původními názvy, na které jsou zvyklí. Online supermarkety jako Rohlík toto řeší zapojením původních názvů mezi klíčová slova daných produktů. „I když zákazník zadá do vyhledávače ‚mandlové mléko‘, vždy najde to, co hledá, ačkoliv se produkt oficiálně jmenuje ‚mandlový nápoj‘. Více než deset let po změně označení „pomazánkového másla“ zadávají zákazníci tento výraz do vyhledávačů, které si s ním poradí a zobrazí odpovídající produkt,” potvrzuje Martin Beháň. Stejný princip bude fungovat i v případě, že se změní názvy produktů rostlinného původu.
Spotřebitelé mění své návyky a trh na to reaguje. V roce 2022 dosáhly maloobchodní tržby s plant-based potravinami v Evropě 5,8 miliardy eur, což je o 21 % víc než v roce 2020. Rostoucí poptávka odráží i změnu myšlení samotných spotřebitelů. Více než polovina Evropanů, kteří pravidelně konzumují maso, už přiznává, že jeho spotřebu omezuje, a přibližně třetina lidí se hlásí k flexitariánství – tedy stylu stravování, který klade důraz na rostlinné produkty, aniž by se úplně vzdával masa. Tento trend je patrný i v Česku, kde se podle výzkumu FMCG Gurus považuje za flexitariány zhruba čtvrtina populace.
„Pozorujeme, že takzvaná plant-based strava není trend, ale zásadní změna ve způsobu, jakým přemýšlíme o jídle, zdraví i planetě. Právě proto se do něj snažíme dlouhodobě investovat – ať už jde o zařazování nových produktů, vývoje receptur na našem webu nebo vzdělávání zákazníků,“ uzavírá Beháň.